fbpx

Instagram Reels vs TikTok

Heb je TikTok al verwijderd? De grote concurrent Instagram kwam kort geleden met een nieuwe update; Instagram Reels. En geheel toevallig, of niet, lijkt Instagram Reels heel erg op het TikTok concept. Waar kan je als ondernemer het beste je tijd en moeite in investeren?

Insta wat?

Wat houdt Instagram Reels in? Via de functie waar je stories maakt, kunnen gebruikers nu ook video’s maken en uploaden in Reels. Je kunt de video’s versieren met stickers, teksten en er een hip muziekje onder zetten. Klinkt bekend hè?

Er zit wel één nadeel aan. 

Er is een upload limiet van 15 seconden in Reels. Een groot nadeel want op deze manier kun je erg weinig informatie delen met jouw volgers. TikTok laat gebruikers tot 1 minuut uploaden. 

Daarnaast is er in Reels een beperkt aantal geluiden te gebruiken. In TikTok kunnen gebruikers zelf muziek of geluiden uploaden waardoor de keuze groter is. Instagram heeft al eerder een muzieksticker aan Stories toegevoegd. Hiermee kun je muziek toevoegen aan een story. Gebruikers die deze update niet hebben kunnen automatisch ook geen muziek toevoegen aan Reels. De hele bedoeling van Reels is een video met muziek. Hopelijk krijgt iedereen de muziekfunctie, anders zal Instagram Reels geen succes worden. Veel gebruikers kunnen het nu niet gebruiken. Niet zo handig!

Ik ben wel fan van Reels omdat je duizenden nieuwe mensen kunt bereiken zonder grote aantallen volgers al te hebben!! Goud dus. 

TikTok vs Instagram Reels

Allemaal leuk deze informatie, maar wat moet je hier als bedrijf mee? Want als ondernemer heb jij het al druk zat met andere zaken. Ik denk dat ondernemers zich beter kunnen focussen op het maken van Instagram Stories en daarnaast aan de slag moeten gaan met Reels. Reels heeft al een groter bereik in Nederland en de juiste doelgroep. Je kunt heel snel nieuwe volgers krijgen met Reels.  TikTok heeft nog steeds veel potentie als je er nu mee start. Er zijn genoeg voorbeelden die succes hebben. En Trump? Die zorgt er wel voor dat TikTok door een Amerikaans bedrijf zoals Microsoft wordt gekocht. Dan hoef je je over China ook geen zorgen te maken. TikTok is sowieso handig om de video’s in te maken omdat je hier meer opties hebt dan bij Reels. 

 

Voordelen Reels:

        Instagram pusht Reels nu omdat het een nieuwe functie is. Gebruikers die Reels gebruiken zullen dus beter worden gezien in de ‘ontdekken’ pagina. Dit is de pagina waar gebruikers nieuwe interessante content zien;

        Nieuwe, extra optie om jouw volgers informatie te geven op een laagdrempelige manier;

–       Meer zakelijke gebruikers en oudere doelgroep; 

–        De kans op groei is groot; 

Nadelen Reels:

        Maximum van 15 seconden video;

        Muziek is niet bij iedereen;

Voordelen TikTok:

        Uploaden tot 1 minuut video;

        Meer muziek opties;

Nadelen TikTok:

        Minder gericht op business. Instagram heeft al veel zakelijke gebruikers;

        Privacy niet zeker ( sidenote: ander social media apps hebben ook je gegevens)

Conclusie

Zoals je ziet zitten er aan elk platform voor- en nadelen. Heb je ‘niets te verbergen’ of maakt privacy je niet veel uit, dan zou ik zeker met TikTok aan de slag gaan. En anders gewoon met allebei? Misschien heeft Reels nog wat tijd nodig om in populariteit te stijgen, tot die tijd kun jij al één van de early adopters zijn!

Iets om rekening mee te houden is dat TikTok nog moet groeien bij de oudere doelgroep en voornamelijk nog een jonger publiek heeft. Daarnaast zijn er in Nederland meer bedrijven te vinden op Instagram dan op TikTok. Het is vooral belangrijk om te bedenken waar jouw doelgroep nu al is. Instagram is een platform wat al langer meegaat en waar veel mensen dagelijks te vinden zijn. Mijn advies? Ga met Instagram Reels aan de slag om jouw doelgroep extra content te geven en experimenteer met TikTok. Je zou zelfs TikTok video’s kunnen maken en deze doorzetten naar Reels omdat TikTok meer mogelijkheden heeft. 

Wil je graag aan de slag gaan met Reels? Dan heb ik hier enkele content ideeën voor Reels of gebruik ze voor TikTok:

        Deel een korte mini training of tutorial: 

        Geef uitleg over een product: 

        Deel inspiratie of kennis: