fbpx

Kernwaarden

Module 1

Kernwaarden

Kernwaarden geven vertrouwen aan de klant. Ze weten namelijk waar jij voor staat en dat je dit ook wilt nastreven. Daarnaast zorgt het ervoor dat je focus kan houden in hoe jij je content maakt. Indien je personeel hebt is het helemaal belangrijk om kernwaarden te hebben. Je personeel kan hierdoor beter werken en begrijpen jouw visie sneller.

Het zijn drijfveren en de belangrijkste waarden van je bedrijf. Hierdoor kun je uiteindelijk ook makkelijker jouw missie formuleren. Je geeft met kernwaarden aan hoe je bedrijf dingen doet, maar belangrijker; waarom je dingen doet zoals je doet. Je kernwaarden moeten niet gaan over je dienst of product, maar over jouw waarde en waar je voor staat.

Inspirerend

Vroeger wist ik dit nog niet, maar ik leef echt om te inspireren. En dit hangt nauw samen met mijn missie. Ik vind het geweldig om mensen te inspireren om elk vlak. In social media is dat natuurlijk om je eigen potentie te zien en door middel van de goede tools jouw bedrijf te laten groeien. 

Humor

Humor is voor mij heel erg belangrijk in mijn persoonlijke leven en bedrijf. Humor breekt het ijs en je kunt hierdoor ook een verbintenis aangaan met je doelgroep. Humor werkt op internet goed. Ik gebruik daarom veel humor in mijn Instagram teksten en plaats af en toe een humoristische Instagram story. 

Je mag 10 kernwaarden kiezen die jou als persoon en bedrijf definiëren. Zet onder elke waarde wat dit voor jou betekent. Hoe handel jij? Ik geef hieronder twee voorbeelden van kernwaarden.

Op je te helpen jouw kernwaarden te kiezen kun je de volgende vragen beantwoorden: 

  • Wat is echt belangrijk voor jou? ( ook in je dagelijkse leven)
  • En wat vind je vervelend bij anderen mensen? (Wat daar tegenover staat is een kernwaarde voor jou)

Oké en nu? 

Het gaat niet om de woorden, maar om de betekenis die jij ze geeft. Je kernwaarden kunnen natuurlijk ook veranderen naarmate je groeit. Handig is om deze opdracht te bewaren. Je kunt je kernwaarden namelijk toepassen om de content die je gaat maken voor jouw social media, maar ook voor de werkwijze en het beeld wat jij naar buiten uit wilt dragen.

De meeste kernwaarden worden als woorden op papier gezet en dat was het dan. Terwijl woorden niets betekenen. Het is belangrijk om bij elk woord een concreet voorbeeld te noemen. Iets wat je al hebt meegemaakt, maar misschien moet je dat nog ontdekken. Schrijf dan op hoe je wilt dat er met deze kernwaarden acties worden uitgevoerd.

Je kunt ze ook heel concreet maken door bijvoorbeeld te zeggen: 
‘Binnen twee werkdagen klaar’
‘Niet goed, geld terug’

Voorbeeld 1 - service

‘Na een coachsessie nemen wij altijd vanuit het bedrijf contact op om te vragen hoe het met de klant gaat. Daarnaast is er een garantie dat ze het geld terug krijgen als ze niet tevreden zijn.’

Voorbeeld 2 - eerlijk

‘Tijdens een fotoshoot attendeer ik de klant er altijd op als hij/zij er minder sierlijk op staat of als er iets geks aan het uiterlijk is. Zo zijn de klanten achteraf altijd blij met het resultaat’

Voorbeeld 3 - transparant

‘Iedereen kan zien hoe onze producten worden gemaakt. Van start tot eind. Dit laten we uitgebreid zien op onze social media kanalen en website.’