fbpx

Waarom je social media goed moet doen of gewoon helemaal niet

Ondernemers vinden de weg naar social media steeds gemakkelijker en zien gelukkig ook vaker de potentie in van de kanalen. Helaas zijn er ook voldoende bedrijven die na het starten geen idee hebben wat goed is om te doen. Zonde! Want hierdoor kan het ook schadelijk zijn voor je bedrijf of kost het je alleen maar kostbare tijd. Ik vertel je daarom wat je absoluut niet moet doen als bedrijf op social media.

We zien wel
Starten zonder plan en één medewerker de taak van social media geven. Bij veel bedrijven is social media het ondergeschoven kindje en wordt hier als allerlaatste iemand voor ingezet. Zonder plan, zonder visie en gewoon uit de losse hand. Ga van te voren samen of alleen zitten en bedenk goed wat jouw bedrijf moet uitstralen, wat je missie is en waarom je social media wilt inzetten. Als het alleen is om meer klanten te trekken dan heeft het weinig zin.

Connectie
Social media is de perfecte manier om de connectie met jouw doelgroep aan te gaan, maar niet voor cold sales. Ga daarom niet zomaar random mensen berichtjes sturen met een aanbod of vraag of jij iets voor hen kunt doen. Dit is drammerig en vinden mensen vervelend. Focus je op vrijblijvende content waar mensen vanzelf op aanhaken als het voor hen interessant genoeg is.

Lekker weertje he
Content zonder doel kun je beter bewaren voor stories. In Instagram stories kun je best wat minder serieuze onderwerpen behandelen, behind the scenes laten zien en hoeft er niet altijd iets direct in te zitten voor je volger. Stop met verhaaltjes vertellen zoals je dat in groep 5 zou doen. ‘Dit weekend gingen we lekker naar het strand en het was super lekker weer. En toen ging ik nog even werken aan een project want…’ etc. NIET DOEN!

Deze content interesseert je volgers waarschijnlijk erg weinig en zien we al te veel op social media. Breng wel echt waarde in jouw content en hou de verhaaltjes voor Instagram stories.

Mensen zwart maken of schelden
Spreekt voor zich maar probeer vooral positief te zijn. Als iemand een negatief berichtje naar je stuurt; keep it cool en reageer professioneel. Daarnaast is het ook belangrijk dat IEDEREEN een berichtje terug stuurt als ze de moeite hebben genomen om te reageren. Anders zullen ze dit de volgende keer niet zo snel meer doen. Hoe klein het bericht ook is, altijd reageren!

Too much
Op social media is één keer per dag posten meer dan voldoende om overkill tegen te gaan. Focus je dus op kwalitatief goede content.

Dus let’s go! Ga aan de slag met je social media en hou deze tips in gedachten.

Liefs, Debra

Sales funnel: verkopen Instagram